مرجع ملی مصالح و خدمات ساختمان

بازار ساخت و ساز ایران www.sakhtbazar.ir

مرجع ملی مصالح و خدمات ساختمان

بازار ساخت و ساز ایران www.sakhtbazar.ir

آجر چیست؟

کلاه ایمنی ( مشاهده خدمات و محصولات مرتبط )


وب سایت ساخت بازار مرجع مصالح و خدمات ساختمانی مانند مقالات  مبلمان فضای سبز  درب ضد سرقت  پانل روکشدار pvc  سنگ گرانیت  آجر نما  اتصالات  آبنما  چتر  افزودنی های بتن بچینگ  سیستم حفاظتی  ایزوگام و آسفالت  مجموعه بازی  الکترو پمپ  سنگ گرانیت  زیر دوشی  درب و کرکره اتوماتیک  برق اضطراری  تاسیسات  قرنیز دیوار  پنل درب بازکن  وسایل ورزشی بزرگسالان  پمپ بتن هوایی  کلینیک ساختمانی  دکوراسیون دیوار  آبگرمکن برقی  سازه فضائی  دوردوشی  لوازم  ضدیخ بتن  مجموعه بازی  آبگرمکن برقی  خانه پیش ساخته و کانکس  وسایل بازی کودکان  تابلوی برق  لوله پی وی سی  آفتابگیر  چند منظوره  تجهیزات برقی  است.
تعریف مناره و انواع آن ریشه یابی لغت: مناره .ماذنه .صومعه هر یک ریشه در جنبه های کاملا متفاوت عملکرد ساختمان دارند. مناره: این واژه هیچ گونه دلالت ضمنی به فراخوان مردم به نماز ندارد و به معنی مکان نور و روشنایی است. گاهی معادل با فانوس دریایی تصور می شود. به خصوص از زمانی که چنین ساختاری تا ظهور اسلام به طور گسترده برای اهداف نظامی بیزانسی در شمال آفریقا و سوریه استفاده می شد .          مناره ها یکی از عناصر اصلی فن و هنر معماری اسلامی محسوب می شوند. الگوی اصلی مناره ها، برجهای کوتاه و مربع شکل پیش از اسلام سوریه بود که برای معابد و یا مقاصد کلیسایی ساخته می شد ولی معماران مسلمان بر ارتفاع آن افزودند و به بناهای پله دار چند طبقه ای از نوع فانوس های دریایی رومی نزدیک تر کردند. نخستین مناره در حدود سال 45 هجری به درخواست والی عراق، زیاد بن ابیهی، در مسجد جامع بصره برپا شد. بلافاصله پس از آن، به دستور حاکم مصر، چهار مناره به مسجد عمرو در فسطاط ملحق گردید و این در حالی است که در مصر، مناره های دیگری به مساجد اضافه می شدند. شاید بتوان رواج ساخت مناره ها در جوامعی با جمعیت غالب غیر مسلمان را در تمایل مسلمین به ابراز و تحکیم حضور خود و نیز عاملی در گردآوری مسلمانان پراکنده از نواحی مختلف شهر به منظور انجام فریضه نماز دانست.                                                                                 مناره جز اجزای ضروری معماری اسلامی نیست و می بینیم که جمعیت های اسلامی از کشمیر تا سودان به ویژه وهابیون عربستان از ساختن مناره پرهیز می کنند.                                                                                                                                                                              برج های استوانه ای که به قلعه های نظامی اسلامی در کرانه ی شمال آفریقا مانند تونس اضافه شدند نه تنها حکم فانوس دریایی و دیده بانی را داشتند بلکه مناره نیز نام گرفتند.                                                                                                                                                       پس بدون تردید ریشه واژه ی مناره از لغت عربی نور به معنای روشنایی مشتق شده است.                                                                           از این ارتباط با روشنایی به عنوان پایه ای برای تفسیر نمادین مناره به عنوان تجلی نور الهی و یا تصویر درخشش معنوی نیز استفاده شده است.                                                                                                                                                                                                        لغت مناره در یک روند نزولی در مفهوم تابلوی راهنما و یا  تیرک نشانه ، سنگ های مرزی و برج دیده بانی  به کار برده می شود.              تعاریف         دیگر تعاریف:                                                                                                                                                                       مناره یعنی جای نار، جای نور، جای روشنایی، و                                                                                                                              ساختمان برج مانندی است که در کنار راه برای روشن کردن چراغ و راهنمایی می سازند .                                                                  مناره ها یکی از عناصر اصلی فن و هنر معماری اسلامی محسوب می شوند . الگوی اصلی مناره ها ، برجهای کوتاه و مربع شکل پیش از اسلام در سوریه بود که برای معابد و یا مقاصد کلیسایی ساخته می شد . ولی معماران مسلمان بر ارتفاع آن افزودند و به بناهای پله دار چند طبقه ای از نوع فانوس های دریایی رومی نزدیک تر کردند .                                                                      در ایران پیش از اسلام نیز ریشه های ساخت مناره به چشم می خورد . پیش از اسلام ، منار (میل) ، عنصر نمادین برای راه جویان بیابان ها بود که در حیطه حکومت ساسانی ، نوعی آتشگاه نیز محسوب می شد و مسئولیت نگهداری آتش آن بر عهده  موبدان گذاشته شده بود . هدف از ساخت مناره ها در آن زمان ، عبادت و راهنمایی مسافران بود و پس از اسلام در کنار مساجد ، عنصری نمادین گشت برای هدایت دیده و دل به سوی مکان مقدس مسجد .                                                                          نخستین مناره‌ها که مناره‌های گردی هستند ، به صورت تک ظاهر شدند . مناره از زمان ولیدبن عبدالملک در معماری جهان اسلام ظاهر شد و مسجد جامع دمشق هم به عنوان نقطة عطف معماری زمان ولیدبن عبدالملک می‌باشد .                            تاریخچه : زمانی به فن معماری اسلامی عموما و مناره خصوصا ، در ایران پی خواهیم برد که حتی الامکان در مورد کاربرد اولیه آن بررسی و تحقیق کرده باشیم . در این گفتار صرفا مناره های دوره اسلامی مورد نظر است ، لیکن از آنجا که معماری این دوره در ایران بدون تردید با تغییراتی ،ریشه در طرحهای معماری قبل از اسلام دارند ، اشاره به تاریخچه کوتاهی از معماری مناره ها ی قبل از اسلام نیز ضروری می نماید . مناره ها در قبل از اسلام از آثار و علایم مناره ها ی قبل از اسلام که تعداد بسیار اندکی از آن در ایران باقی مانده ، چنین بر می آیدکه مناره با هدف راهنما بودن در دوران قبل از اسلام ساخته می شده است بعضی از مورخین و باستان شناسان هر بنایی که بر آن آتش فروزان وجود داشت ، مناره می خوانند . تا جایی که به زیگورات چغار زنبیل در شوش و کعبه زرتشت در قارس که هیج شباهتی به مناره ندارد نیز نام مناره نهاده اند که این با آنچه به معنی " میل و منار "آمده است تفاوت فا حش دارد . در حال حاضر در کنار مناره های قبل از اسلام نشانه ای از ساختمان دیده نمی شود ، بلکه میتوان گفت که مناره ها نشان دهنده وجود آتشکده ها و آتشگا ههای بزرگی بوده اند که اثبات آن محتاج به بررسی و تحقیق بیشتزی خواهد بود . قدیمی ترین مناره یا برج راهنما ی موجود میل نور آباد ، معروف به میل اژدها متعلق به دوره اشکانیان است که د رغرب نور آباد ممسنی قرار گرفته است . این میل دارای حدود هفت متر بلندی بوده ،قاعده و تمام بدنه آن با سنگهای سفید تراش منظم ساخته شده است .پلکان میل اژدها در درون برج قرار دارد و بر بالای آن آتشدان سنگی جای داشته است . در زمان ساسانیان نیز مناره ای با خصوصیات متفاوت با مناره فوق به جای مانده است که اکنون در مرکز شهر باستانی فیروز آباد به صورت توده جسیمی از سنگ و گچ خود نمایی می کند .مناره به صورت چهارضلعی ساخته شده ،با پلکانی که بر بدنه بیرونی مناره احداث شده بود ،به بالای آن نیز می رفته اند . ارتفاع مناره که در ابتدا بیش از 33 متر بوده ، درحال جاضر 26 متر می باشد .ابعاد مناره در پایین بیش از 11 متر است و هرقدر بدنه مناره بالاتر می رود از پهنای آن کاسته می شود .با آنکه ویرانی بسیار به بنا راه یافته  ،امروزه پایه مرتفع و قطور آن در وسط ویرانه ها ی فیروز آباد برافراشته است و ازمسافت دور جلب نظر می نماید . این بنا از این نظر که تنها مناره به جای مانده از قبل از اسلام با تمام خصوصیاتش می باشد از نظر تاریخ معماری ،منحصر به فرد و دارای اهمیت فراوانی است . تحول مناره در دوران اسلامی تاریخ احداث اولین مناره در دوران اسلامی نامعلوم است ظاهرا چنین به نظر میرسد  که پیدایش مناره کمی پس از ساختن مساجد ،صورت گرفته ،لیکن منادیان خبر و موذنان آغاز اسلام جایگاهی بر رفیع ترین بنای شهر که دارای مرکزیت هم بوده است داشته اند . به گفته مهمودی :بلال حبشی ،موذن خاص پیامبر اکرم (ص) ،بر بام خانه حفصه ،دختر عمربن خطا ب اذان می گفت . ازمجموعه تواریخ و نوشته های پراکنده مورخین و سیاحان چنین مستفاد می کردد که احداث مناره به صورت کنونی نخستین بار بعد از اسلام در زمان خلافت امویان صورت گرفته است آندره گدار معتقد است  ":که فکر احداث مناره در زمان خلافت امویان در سوریه (ظاهرا مقصود مسجد جامع دمشق ) ظاهر گردیده است ." اولین مسجد ی که در ظهور اسلام ساخته شد مسجد النبی (ص) ،  مسجد ی بود که پیامبر اسلام (ص) با  اصحاب مکرمش در مدینه  بنا نهاد ، این مسجد بسیار ساده با نخل وسنگ ساخته شد وبعدامتعلقاتی جون مناره ، گنبد الخضرا، به آن اضافه شده ، وگسترش یافت وتا کنون هم روز به روزتزئینات و  متعلقاتی به آن اضافه میگردد..  . بر کتیبه تاریخی مناره شیخ دانیالخنجی د رخنج لارستان که تاریخ سال 711 دارد،در باب پیدایش اولین مناره  چنین آمده است :"بعد فان المناره فی الاسلم .......وقد صح اول بنا مناره فی الاسلام عمر بن عبد العزیز رضی ا.....عنه ........."به تحقیق صحیح ترین آنها ، اولین کسی که مناره ای در اسلام بنا کرد عمر بن عبدالعزیز بود که خداوند از او راضی باشد ....... مولف کتاب تاریخ قم در مورد احداث نخستین مناره عالم اسلام عقیده دارد که : ( اولین مناره ای که در عالم اسلام ساخته شد مناری بود که ابودلف قاسم بن عیسی در زمان خلافت معتصم در کنار مسجد سامرا احداث  نمود .......)  در تاریخ  ساخت  اولین  مناره  در معماری اسلامی کشمکش هایی وجود دارد .ولی قدیمی ترین تاریخی را که برای ایجاد موذ نه و مناره بیان کرده اند ،سال 44 و 45 هجری است بلاذری در این مورد می نویسد که در این سال زیاد بن ابیه ،والی بصره ، برای مسجدجامع این شهر مناره ای به شکل مناره های کنونی از سنگ احداث کرد . دومین مناره ، مناره های چهار گانه مسجد عمرو در خطاط مصر است که در سا ل 53هجری مسلم بن مخله ،والی مصر در زمان معاویه ساخته است . مهمترین مناره را در سال 86-88 هجری ولید بن عبد الملک ساخته است وآن مناره مسجد جامع دمشق است که در هنگام توسعه این مسجد ساخته شد . در مورد احداث این مناره می نویسند : (وقتی خواستند در چهار طرف مسجد چهار مناره بسازند برای ساختن مناره ها نیز از برج ناقوسهای کلیسای یحیی در دمشق استفاده کردند و مناره ها را به صورت برجهای مرتفع مکعب شکل ساختند .) چهارمین مناره ای که به بنای آن اقدام گردید ،مناره مسجد پیغمبر اکرم (ص) در مدینه بود که عمربن عبدالعزیز ،والی مکه و مدینه از سوی ولید بن عبدالملک آن را ایجاد کرد . موذنه جامع قیروان تونس ، موذ نه مسجد الحرام ،مناره جامع قرطبه به ترتیب قابل ذکرند .مناره مهم دیگر در سال 240هجری از طرف متوکل خلیفه عباسی در کنار مسجد جامع سامرا ساخته شد که هم ماذنه و هم محل افراشتن لوای خلافت بود که به نام ملویه شهرت یافت ارتفاع این مناره 52 متر است و در تارک آن کلاهک قرار داشته که اکنون خراب است .شک نیست که مناره های اولیه اسلام دارای فرمی ساده و احیانا به صورت برجی کوتاه با سا یبان بوده اند که به تدریج در سالیان بعد به شکل تکامل یافته تری در آمده اند . کاربرد مناره از آن جا که بین انتخاب مکان حهت احداث مناره و کاربرد مناره رابطه ای هماهنگ و مستقیم وجود دارد می توان مکان احداث این نوع بنا را عملکرد آن در راستای خاص آن دانست .وجود تعداد بسیاری مناره و میل در تمام سرزمین پهناور اسلامی ، چه بر سر جاده های کاروانروی قدیمی ،چه بر روی تپه ها و ارتفاعات چه در آغوش مساجد و بقاع متبرکه در کنار کاروانسراها و مدارس و دار الضیافه ها هر کدام بازگو کننده کاربردی است که این بناها داشته اند  در جاده قونیه –قیصریه بزرگترین و زیباترین کاروانسراها که دارای دار الضیافه و مسجد بوده است قرار دارد . که در درون آنها مساجد با مناره های زیبا  و مدارس بنا شده بودند   مانند: کاروانسراهای شهر سیواس مهمترین کاربرد مناره ها عبارتند از : 1-  میل راهنما : شک نیست که میلهایی که در کنار راههای کاروانی قدیمی و دشتهای وسیع به چشم می خورد ، همان طور که از نامشان پیداست به صورت میل راهنما عمل کرده ، هدایتگر رهگذران و کاروانها یا پیکهایی بوده که از این مکانها می گذشته اند : مانند میل قاسم آباد ، دربیشتر موارد میل فقط نشان راهنما به حساب می آمده ، لیکن گاه در کنار آنها هرجا که اوضاع و مکان مناسب می نمود رباطها و ساباطها و آب انبارها یی نیز ساخته می شد .به عبارت دیگر میل نشا ن دهنده وجود تاسیساتی بود که جهت تن آسایی کاروانیا ن خسته و ملتهب و عطشان در صحراها احداث می شده ،چنانکه در کنار میل قاسم آباد سیستان کاروانسرایی بزرگ و آباد بوده که به تدریج رو به ویرانی نهاده است .منار سنگ بست درکنار مقبره ارسلان جاذب ،نشان از رباط بزرگی دارد . هیچ گونه شکی در راهنما بودن میلهای قبل از اسلام نیست ،به خصوص دو اثر بازمانده ازدوران اشکانی و ساسانی ،یعنی میل اژدها و مناره فیروز آباد که بر سر شاهراههای فارس قرار داشته اند . معمولا بر فراز مناره در شبهای تار یا روزهای مه آلود آتش می افروختند و بدین وسیله دیدگان گم کرده رهان را متوجه خود ساخته ،به هدایت آنها همت می گماشتند .وجود آتشدان سنگی بر فراز میل اژدها یا برج نور آباد نیز بر همین اساس می باشد . مناره دار الضیافه نشان دهنده و راهنمای میهمانخانه ای بوده که درویشان و غریبان را به میهمانی شام وناهار فرا می خوانده است . به جاست که در این مقوله از میلهاو فانوس دریایی که در خلیج فارس و دریای خزر به تعداد بسیاری وجود داشته ،نیز سخن به میان آید . این بناها مناره هایی بودند که آتش بر فراز آنها افروخته می شد و به چند علت احداث می شده اند :الف ) جهت یابی کشتیها در تاریکی شب  ،ب)جلوگیری از خطر به گل نشستن کشتیها  ، ج( خبر رسا نی به پایگاهها و شهر های زمینی یا کشتیها در صورت حمله متجاوزین دریایی آثاری از فانوس دریایی در بوشهر (ریشهر قدیم ) ودر نزدیکی شهر ایلامی لیان، نیز در قلعه بندر گنگ موسوم به قلعه پرتغالیها 2-اذان گویی و خبررسانی :مناره در اصطلاح کنونی بنایی است که جهت اذان گویی به کار می رود .به همین جهت ، دردوران اسلامی مناره به نام موذنه نیز به خود گرفته است ،ولی این نام مستلزم صعود موذن برفراز آن نبوده ،بلکه موذن عموما در محل مناسب تری اذان می گفته است .  بعضی از مناره ها به علت بلندی موذن بر آن اذان  گفته نمی شد.  بلکه فقط برای زینت بناهااستفاده می شد. .   مساجد ایران به علت بلندی مناره ها موذن بر بالای مسجد اذان می گوید نه در مناره ( تنها مناره ای که برای اذان گفتن به کار می رفته  ، مناره گلدسته اصفهان است .) در حقیقت می توان گفت مناره ها ی بلند ایرانی بیشتر از آن که جنبه موذنه داشته باشد ،سمبل آوای ملکوتی اسلام بودند که در کنار مساجد و بقاع متبرکه ساخته می شد ،مسجد سلطان احمد استانبول 1609-1616 میلادی .شش مناره که هریک در گوشه ای از ساختمان و دو مناره در انتهای صحن جلو قرار دارد  کاری بی نظیر است . به خصوص شکل بلند و  باریک و مداد گونه این مناره ها سخت موثر است . مسجد سلطان احمد استانبول 3-مناره سمبل پیروزی :پیروزی دین مبین اسلام  آخرین دینی که خدای یکتا یه وسیله پیامبرش حضرت محمد (ص) برای راهنمایی بشریت فرستاده است  و نشانه پایداری و مقاومت ، استحکام و ابدی بودن و نهایت اعتلای دین مبین  و اعلام این سمبل در اذانهای سه گانه معماری مناره به طور کلی مناره از سه قسمت پایه ، ساقه یا بدنه و کلاهک یا تاج مناره تشکیل شده است . 1-   پایه : از آنجا که مناره با ارتفاع بسیار و مساحت کم زیر بنا ، فشار بسیاری را در سطح قاعده خود تحمل می کند ، هرگونه سستی در پایه ها باعث انهدام و فروریختن بنا می گردد .به همین جهت برای استحکام و اطمینان بیشتر زمین را تا جایی که به زمین سخت برسد حفر کرده ،سپس با شفته و سنگ آن را پرو مستحکم می سازند . آن گاه سکو یا پایه اصلی مناره را با سنگ و آجر بنا می نهند . عموما پایه ها به صورت سکوهای مربع شکل یا کثیر الاضلاع هستند، که مناره در وسط آن قرار گرفته ، رو به بالا ادامه می یابد. .این پایه ها در مناره مسجد قتبه مراکش و همچنین مسجد جامع دمشق که گفته می شود که این مسجد  از فرم برجهای پیشین کلیسا در سوریه پیروی کرده است . دیده می شود (715میلادی) فرم  مربع شکل ، و مناره سین به فرم هشت ضلعی دیده می شود .بعضی از مناره ها فاقد پایه بوده ،مناره بدون اینکه روی سکویی قرار داشته باشد بر روی زمین قرار دارد ، مانند مناره مسجد برسیان ، مسجد جامع دمشق در سمت راست ومسجد سلمانیه استانبول در سمت چپ 2-   بدنه یا ساقه : شکل فرم بدنه مناره در پهنه ممالک اسلامی متفاوت و دارای تنوع بسیاری است و با توجه به ذوق و ابتکار معماران هر ناحیه به صور گوناگون جلوه گر میشود از جمله در فلسطین ، سوریه و اسپانیا مناره ها دارای مقطعی مربع و مساجد اولیه دوره عباسی در بین النهرین مخروطی شکل با پله های مارپیچی بیرونی است .در بعضی مناطق دیگر مانند مناره های سردر مسجد لارنده قونیه (655 هجری)و قطب مناره دهلی از آثار اوایل قرن هفتم ،نمای خارجی آن مطبق و با ایجاد شیارهای طولی و بلند از نمونه های زیبای تنوع شکل و فرم مناره به شمار می آید. در دوره قبل ازاسلام با طرح های مربعی مناره ها روبرو هستیم ولیکن بعد از اسلام مناره ها عموما به صورت مدور ساخته شده است .  در بدو امرمناره ها در نقشه مساجد مستتر نبودند و همچون برجهای مچزا یی فاقد محل معین در مجتمع مسجد عمل می کردند . در قرن اول تا قرن پنجم مناره به صورت منفرد و گاه وصل به بنا و گاه با فاصله به بنا ساخته میشد یا احداث بنا و مسجد در اطراف آن ،در دوره های بعد صورت می گرفت .ازنمونه اول مناره منفرد مناره سلجوقی سمنان ،نمونه دوم مناره متصل  به بنا مناره مسجد ملک کرمان ،نمونه سوم مناره گلپایگان  میتوان اشاره کرد . مناره های ایرانی را میتوان به دودسته منفرد و زوجی تقسیم کرد . مناره های منفرد ، این دسته از مناره ها دارای بدنه بلند و کشیده هستند که ازنظر تنوع و فرم به سه دسته تقسیم کرد. 1- مناره های استوانه ای 2- مناره مخروطی 3-مناره های منشوری .  قرن پنجم و ششم هجری را میتوان دوران شکوفایی معماری مناره ها دانست .در این دوره مناره سازی به حدی به درجه تکامل رسید که به جاست آنان را شاهکارهایی از هنر اسلامی و جلوه ای از ذوق و سلیقه معماران آن زمان به حساب آورد . زیباترین نمونه تکامل معماری مناره را در بعضی از مناره های مطبق سلجوقی میتوان دید .این مناره ها دو یا سه طبقه اند به عبازت دیگر این مناره ها دارای سه طرح شکل سازی است که هر کدام باریکتر و کوتاهتر برروی هم قرار گرفته اند یا دارای دو یا سه موذنه و تاج هستند. مناره های زوجی در دوره سلجوقی مناره به دلایلی ساختمانی جزئی  از بنای مسجد گردید و در این هنگام مناره ها در دوسوی ایوان یا طرفین سر در ورودی واقع شده ،با تعریض وتوسعه ای که در ایوانها ی دوره  بعد صورت گرفت ،مناره ها ی زوجی نقش مناسبی برای مقابله با نیروهای رانشی که در اتاق ایوانها پدید می آید ایفا کرد .در عین حال با توجه به اهمیت قرینه سازی در معماری ایران به زیبایی سردر نیز می افزاید . مدرسه غیاثیه قم نمونه های بارز مناره های زوجی در ایران  هستند . در دوره های بعد تا تیموری نمای خارجی مناره های زوجی و ساقه آن از روی پشت بام مجاور ایوان آغاز گردید .بد نه مناره ها به صورت نسبتا باریکتر و ظریف تر ارائه شد . در دوره تیموری به عکس دوره های گذشته که قسمت پایین مناره در بنای ساختمان مخفی بود ،بدنه مناره به صورت آشکار در کنار ایوان یا با فاصله ای کم منتهابه صورت وابسته قرار میگیرد ،مانند مناره های مسجد گوهرشاد دکل :ستون مدور یا چند ضلعی است که در مرکز مناره ساخته می شود پلکانها ی مارپیچی به دور آن می پیچد و بالا می زود .این دکل یا ستون در پایین دارای ضخامت بسیاری است که گاه قطر آن به بیش از 5/1 متر می رسد ،به تدریج هرچه به طرف بالا می رود از ضخامت آم متناسب با کم شده قطر بدنه مناره کاسته میشود .مانند دکل مناره برسیان ،قطر دکل مدور برسیان در پایین 82 سانیمتر و در بالا 72 سا نتیمتر ، به طور کلی با آجر و سنگ و گچ ساخته شده است گاه جهت استحکام دکل از سرب مذاب نیز استفاده می شده است ،مانند مناره های بارگاه حضرت معصومه (س).لازم است یاد آوری شود که دکل مناره های قبل از اسلام بسیار قطور و در دوران اسلامی ،عموما باریکتر و ظریف  تر هستند . پلکانها : پلکانها ی مناره ها عموما از روی نقشه برخلاف حرکت عقربه ساعت است به عبارت دیگر پله ها به صورت مارپیچی مانند بادبزن حول محور مرکزی یا دکل می پیچید وتا نعلبکی تاج ادامه می یابرد. پلکانهای مناره ابودلف سامرا بیرون و در فضای باز قرار دارند . مناره های دوره اسلامی پلکانها ظریف تر و به شکل مثلث در داخل مناره قرار میگیرند .مهمترین خاصیت پله های مارپیچی داخل مناره این است که به بنا حالت فنریت میدهدوبه مناره در برابر ارتعاش و زلزله ایستایی بیشتری می بخشد ،بخصوص این که شکل مدور مناره باعث می شود که مناره در برابر نیروی باد نیز به راحتی مقاومت کند . در مناره های دوره اسلامی سبک جد یدی در ورود ی و خروجی مناره ها به چشم می خورد که این سبک  از ایرانیان مشتق گردیده است مناره های مساجد در ایران دارای دو مدخل ورودی و دو پلکان است که یکی مختص صعود ودیگری مخصوص پایین آمدن از مناره است ، به طوری که هیچ گونه ارتباطی بین این دوقسمت به چشم نمی خورد طرز قرارگرفتن پلکان ها ی دوگانه به همان شیوه مارپیچی و به صورت موازی است که با احتساب ارتفاع و فاصله آن دو متناسب برای صعود یک فرد متواسط القامه است .از قدیمی ترین مناره هایی که به این سبک ساخته شده میتوان مناره جامع قرطبه در اندلس ،مناره های قوصون ،ازبک یوسفی  وغوری در مصر ،مناره موصل در عراق ومناره سوق الغزل در بغداد نام برد . نورگیرها :نورگیرها روزنه های بزرگ . کوچک هستند که دربدنه مناره تعبیه شده ،نورداخل پلکانها را تامین میکند ،به طورکلی نورگیرها به دودسته تقسیم میشوند الف)نورگیرهایی که به صورت روزنه به اندازه یک یا دوآجر به فواصل مختلف در بدنه تعبیه میشود ب)نورگیرهای بزرگ که حالت پنجره ای به خود می گیرند. در حقیقت پنجره ها مدخل ورودی مناره ها نیز به جساب می آمده اند ،اما مسئله در مورد مناره هایی که پنجره هایشان در محل بالاتری تعبیه شده ،مورد وثوق نیست .چنین به نظر می رسد که از این پنجره ،علاوه بر نورگیری جهت اذان گویی نیز استفاده میشده است چرا که پنجره ها رو به قبله است . 3- تاج یا کلاهک مناره : :بدنه مناره در نقطه گلوگاه با چند رشته مقرنس کاری یا پیش آمدگی مقعر گونه ،مانند گل نیلوفر یا گل شیپوری بازشده با افزایش مقطع عرضی به صورت دایره یا چند ضلعی در می آید . این مقطع به دست آمده ،نعلبکی مناره را که جایگاه موذن است به وجود می آورد .دیواره های مناره در وسط تاج یا جایگاه موذن بسیار باریک شده ،به صورت ستون موزونی در آمده ،از سرپوش تاج نیز خارج می شود و گاه به ارتفاع دو یا سه متر بالاتر از سقف تاج مناره ادامه می یابد. برای جلوگیری از سقوط موذن مهمولا در اطراف جایگاه دیواری کوتاه یا نرده ای مشبک فلزی یا چوبین با انواع گره بندی زیبا و استادانه به کار می رود که زیبایی خاصی به مناره می بخشد . ناگفته نماند که سرپوش یا سقف تاج مناره نیز با اشکال مختلف و فرمهای متعدد جلوه گر می شود . تزئینات  بنای مناره در سالهای اول اسلام به صورت ساده ،با مختصر زیب و زینتی همراه بود.  لکن بعدا که در فن ساختمان مناره تغییرات و تکامل به وجود آمد ،بدنه کشیده ووسیع بنا زمینه مناسبی در اختیار هنرمندان و معماران اعصار مختلف ،برای اعمال ذوق و سلیقه گذاشت .نه فقط آجر کاری و تزئینات آجری مورد توجه هنرمندان  قرار کرفت ، بلکه با به کارگیری آجرهای گوشه دار ، مقرنسها ی زیبا ،قطار بندی آجری ، کتیبه های کوفی ، انواع و اقسام خطوط و آرایشهای متن کتیبه در ارائه هنرو و ذوق شهرت به سزایی یافت استعمال کاشی برای تزئین مناره در اواخر دوره سلجوقی ظاهر گردید .زیبا ترین نمونه کاشیکاری ها را باید در قونیه ،پایتخت اصلی سرزمین سلجوقیان یافت .سلجوقیان روم به وسیله دادو ستد روزانه و مبادله کالا،  بناها ی زیبایی را  ،بدون استثنا ،به جای آجر با سنگ می ساختند، صنعتگران فنونی خاص را به کار می گرفتند و درباره سبک ،چیزهایی از دنیای بیزانس می آموختند . ظاهرا هردوکشور علیرغم اختلافات مذهبی ، نوعی همزیستی مسالمت آمیز بر مبنای دوستی معقول و حق برابری داشتند ،درواقع ،گاه اتفاق می افتاد که بیزانسی ها حفظ روابط نیکو با سلجوقیان را بر رابطه با دوستان مسیحی خویش ،یعنی صلیبیون ترجیح می دادند. در اینجاست که باید گفت نبوغ سلجوقیان و سبک های بیزانسی باعث خلق معماریی بدیع وزیبا در مساجد ،مدارس ، کاخها، قصرها و کلیساها گردید. عصر مغول ودوران صفویه در ایران مناره ها فقط نشان دهنده یک هنر نبودند . بلکه بعضی از مناره ها عرصه جلوه مجموعه ای از هنرهای تزئینی ،مانند خطاطی ، کاشیکاری ، از معاقی گرفته تا معرق و مقرنس و پیچ تزئینی با نقوش هندسی و اسلیمی گردید وبه حق میتوان گفت که مسجد ، گالری و  موزه اسلامی گردید ،و مناره ها آیینه تمام نمای آن موزه به شمار میرفت .تزئیناتی که در مناره ها به کار رفته ، عبارتند از : تزئینات آجری :کاربر آجر و نقش آن در تزئینات پیکر خارجی مناره را به وضوح می توان در مناره های عصر سلجوقی مشاهده نمود .همان طور که اشاره شد صورت ظاهر مناره ها در اوایل بسیار ساده بود .پس از پذیرش اسلام ، هنرمندان ایران ارزنده ترین و مناسب ترین عنصر تزئیناتی را که مغایرت با دین اسلام نیز نداشت گره سازی تشخیص داده ، کار را با اشکال و نقفوش هندسی ساده آغاز کردند و در قرن چهارم هجری به صورت کاملا جا افتاده ای در آوردند . دیری نپایید که در دوره سلجوقیان (قرن پنجم و ششم ) مناره ها تا حد بسیاری سادگی خود را از دست داده ، عنی ترین طرحها و فرمها ی تزئینا تی به جای آن نشست .طرخهای تزئیناتی پرکار و پر نقشه بر بدنه مناره به منصه ظهور رسید که یکی از خصوصیات ویژه معماری دوره سلجوقیان بود . نقوش هندسی ،چند ضلعیها ، مستطیل ،مربعها ، مثلثها ،لوزیها ،زیگزاگها ،صلیبها، و مشبکها و غیره با ریزه کاری فوق العاده جالب و چشمگیر و با پس و پیش گذاشتن آجرها القا شده است که از نظر زیبایی در نهایت اعتبار است و تناسبی که بین بخشها از نظر تزئینات و طول آنها در نظر گرفته شده ،حاکی از آشنایی  کامل هنرمندان به اصول مربوط به انتخاب ابعاد متناسب است .همین ذوق و دقت مناره های سلجوقی را به صورت ریباترین آثار معماری در آورده است .ناگفته نماند در این دوره جهت نصب کتیبه قطعاتی از آجر را با اسلوب معرق سازی روی رمین طرح ریزی و ساختمان نموده ، سپس در محل خود بر بدنه مناره روی گچ کارمی گذاشتند .بعضی از مناره ها ی این دوره ساده یا دارای آرایش کمتر هستند . معقلی : کاربرد تزئینات مقلی را میتوان در آرایش بناهای قرن هفتم به بعد مشاهده کرد که هنرمندان کاشی کار با انتخاب کاشیهایی به رنگ لاجوردی ،سبز ، آبی و سفید در طرحهای متنوع ،پیشرفت تزئینات کاشی کاری را که در دوره سلجوقی به صورت ابتدایی دیده می شد ارائه دادند. طرحهای معقلی به صور گوناگون مورد استفاده قرار میگرفت که مهمترین آنها عبارتند از : پیچ تزئینی ، طرح مربع اریبی ، طرح زیگزاگی ، طرح خطوط بنایی  کاشی کاری :با آن که مساجد ، مدارس و کاروانسراها ، معمولا با سنگ ساخته می شده .در بخشهایی از چند بنا مانند آنچه در بیشهر قرار دارد از چوب نیز  استفاده  کرده اند مناره مدرسه سلطان ناصر محمد در قاهره از آرایش حجاری های زیبایی برخورداراست  ، گرچه مناره ها رابیشتر با آجر می ساختند .شاید کار با آجر را به خاطر مقاومت در برابر زلزله و ضربتهای آن مفید تر یافته بودند. معمولا آجرها را به گونه ای روی هم می چیدند که در نمای ساختمان شکل هندسی بغرنج و تودر تو به وجود می  آورد ، گاهی مانند چفته مناره در ارزروم ،علاوه بر آجر ساده بی لعاب ، از کاشیهای بزرگ سیاه و آبی نیز استفاده می کردند.این گونه نماسازی ،رنگی دلپذیرو شادی انگیز روی زمینه سرخ قهوه ای در بالا و سنگ خاکستری تیره در پایین مدخل اصلی نما ایجاد می کرد ، هرچند که معمولا کاشیکاری را برای بخشهای درونی بنا در نظر می گرفتند . همچنان که گفتیم  زیباترین نمونه کاشی کاری را باید در قونیه یافت ظاهرا چنین استنباط می شود که این شهر مرکز تولید سفال لعابدار بوده ، و به طور یقین هنر کاشیکاری در همین مکان ره درجه کمال رسیده است رنگها محدودبه آبی ، سفید وسیاه بوده ، کاشی را همچون مکعبهای بزرگ موزائیک کار می گذاشتند تا به شکل طرح های گوشه دار تودرتو درآید .طرحهای بزرگ بالای راهروهای سر پوشیده و پیش آمدگیها ی گنبدها که به شکل ستاره مشبک هندسی کتیبه و طرحهای اصلی جالب توجه داشته ،بویژه تاثیر گذارنده است .در ایران رنگ غالب کاشی کاری ها فیروزه ای و لاجوردی بوده است . مقرنس کاری : مقرنس در مناره ها علاوه بر جنبه تزئینی آن در حقیقت یکی از عناصر مهم معماری است که رابطه بین نعلبکی تاج مناره یا بدنه آن است بدین صورت با ساختن دو یا سه ردیف مقرنس د رگلوگاه مناره ،بدنه مناره شبیه گل شیپوری یا نیلوفر بازشده ، دایره چند ضلعی به دست آمده ،نعلبکی مناره را که جایگاه موذن است به وجود می آورد . متاسفانه تاج یا کلاهکهای بیشتر مناره های قرون اولیه اسلام ویران شده است . اما  در دوره های بعد مقرنس پرکارتر وظریف تر بر گلوگاه مناره ها نشست و به تزئینات کاشی نیز آراسته شد . مهارت معماران و هنرمندان چنان در مقرنس کاری تبلور یافت که تاج مناره با مقرنس های ریز را میتوان چلچراغی انگاشت که بینندگان را به سوی خود میکشد . کتیبه: کتیبه نویسی بر روی مناره محصول قرن چهارم است که در قرون پنجم و ششم هجری مقارن با دوره سلجوقی رواج و توسعه یافت ، تا جایی که برای اولین بار از کاشی و آجرهای لعابدار در کتیبه های مناره نیز استفاده شده .خط کوفی و انواع آن در معماری تمام ممالک اسلامی به کار برده می شد ولی ایرانیان با ابتکار جالب توجه و به کارگیری این خط برای تزئین و آرایش در بنا ،تغییر و تحولی در به وجود آوردن اشکال مختلف و انواع گوناگون آن ، نقش بس ارزنده ای را ایفا کرده اند . خط کوفی : در معماری ، و تمام اشیایی که تصور شود در زندگی مورد استعمال داشته هیچ خطی مانند آن نوع خط عربی که کوفی نامیده می شود این اندازه برای تزئین و آرایش مناسب نمی باشد . تمام حروف کوفی دارای قاعده های افقی هستند وقتی پهلوی هم قرار داده شوند . تشکیل حاشیه و شیار می دهند و از این رو زمینه این خط را برای هر سطح تزئین لازم داشته باشد به کار برند . مهمترین اقسام خطوط کوفی به کار رفته در منار ه ها را خط کوفی معقل (گوشه دار)و خط کوفی معقد )برگدار ، گره دار ) تشکیل می دهد . قطعات حروف خط کوفی گوشه دار به صورت تسمه یا رشته های افقی و عمودی است و در آن معمولا انحنا وجود ندارد .در این خط که مربع و مستطیل و نباتی  نیز گفته می شود از اسامی عبارات مقدس استفاده می شده است .اگر در این کتیبه ها فقط آجربه کار می رفت ، کوشش به عمل می آمد تا نامها و عبارات به صورت برجسته نصب شود واگر تزئینات معقلی بودند حروف کلمات را آجرهای کوچک لعابدار به رنگ سفید ، لاجوردی و فیروزه ای تشکیل می داد. کتیبه کوفی معقد (گره دار): این خط که اصطلاحا کوفی برگدار نیز نامیده می شود، مختص کتیبه های دوره ای یا نواری است که به صورت نواری پهن در قسمت پایین مناره یا بالای آن نزدیک کلاهک یا تاج قرار می گرفت . دسته حروف این خط ، به خصوص الف و ل در انتهای فوقانی به صورت برگچه ای ظاهر می گردید . کتیبه ها ی حروف کوفی برگدار بیشتر در مناره های دوره سلجوقی متجلی شده .متن کتیبه ها شامل آیات قرآنی و گاهی حاوی نام بانی بنا و تاریخ احداث می باشد . کتیبه های  خط تدویری :از قرن ششم به بعد در ایران  برای نوشتن کتیبه از خطوط تدویری ، به خصوص خط نسخ که سنگینی و ضخامت خط کوفی را نداشت ، استفاده شده است که به جای زوایا ی تیز و گوشه دار خط کوفی ، دوایری نرم و خوش ترکیب در آن دیده می شود خط نستعلیق وثلث نیز دیده شده است. باید کفت مناره ها بیشتر جلوه کاه ذوق و هنر خطاطان و کاشی تراشان چیره دست است . مصالح ساختمانی :  ساختمان مناره در دوران مختلف چه از نظر فن معماری و تزئینات ، چه از نظر مواد و مصالح ساخنمانی  فرق می کند . در مناره های قبل از اسلام سنگ ، مصالح غالب بود و در سالهای اولیه اسلام از خشت استفاده می شد ، لیکن در دوره های بعد آجر یکی از عناصر مهم معماری ساختمانی را تشکیل می داد که نه تنها در اسکلت کلی ساختمان ، بلکه در تزئینات رو بنایی نیز به کار می رفته است . در این دوره سلجوقی کلیه نیروهای مختلف فشاری و حتی برش آجزی به صورت بسیار جساب شده ، به کار رفته به طوری که بنا بعد از گذشت چندین قرن پابرجاست و ایستادگی خود را به خوبی حفظ کرده است .در بنیاد بعضی از مناره ها شفته مرکب از شن ، سنگ ، آهک و خاکستر و در تمام بدنه آجر با ملات و خاک به کار رفته است . کاشی با کاربرد تزئیناتی نیز از مصالح مهم مناره به حساب می آید . حسن ختام (نیجه گیری) مناره ها از عناصر شاخص معماری اسلامی می باشند که عموما درشهرها و در کنار مساجد و مدارس مذهبی بناشده و گاهی نیز در دشتها و مسیر کاروانها به عنوان علامت و راهنما به کار می رفته اند . قبل از ظهور اسلام مناره یا منار یامیل هایی بنا گردیده بود که بیشتر به عنوان راهنما استفاده می گردیده است . بعد از ظهور اسلام و گسترش هنر اسلامی که از تزویج هنر ساسانی وبیزانسی بود اولین مناره در کنارمسجد سامرا ساخته شد و بعد از آن در زمان خلفا و امویان در شام با ساختن مساجد زیبایی چون مسجد جامع دمشق و قبه الصخره و مسجد الاقصی در اورشلیم و مسجدالنبی (ص) در مدینه با زیباترین مناره هابنا گردید.. (البته مسجدالنبی (ص) درزمان پیامبر ساخته شده بود ولی بعدادر زمان خلفا گسترش دادند وگسترش آن نیز هنوز ادامه دارد .) در دوره سلجوقیان اواخر قرن چهارم واوایل قرن پنجم معماری وهنر اسلامی به شکوه وعظمت وتکامل خود رسید طرحهای تزئینی در عین زیبایی نمایشی از روح هنر قدسی از طریق نمادهای سنتی و تصویری برکتیبه ها و کاشیها نقش آرایشی ایفا می کنند .همان قدر که طراحان گوتیک زندگی مسیح را نمایش دادند .طراحان و معماران طرحهای ساده هندسی معماری گذشته به حروف عظیم کوفی تبدیل شد وآجرچینی ها دیوار را کاملا زنده کرد ونقش های آجری بر روی بدنه ها به ویژه در مناره ها ی سلجوقی یک معرق کاری عالی بر روی آحر رابه نمایش گذاشت واین شروع تازه ونوینی بود که بعدها در ساختن مناره ها صورت گرفت .و مناره های زیبایی در کنار مساجد ساخته شد. .     چون معماران بناهای زمان ولید (چه مذهبی و چه غیرمذهبی) معماران مسیحی تازه مسلمان بودند ، بنابراین اولین مناره‌های جهان اسلام از برجهای کلیسایی با مقطع مربع شکل گرفته است که اصالتاً رومی هستند و رومی‌ها نیز از اتروسکها گرفته بودند . (اتروسکها › رومنها › بیزانس‌ها › امویان).                                                                                                           دومین دسته از مناره‌های معماری اسلامی به تقلید از زیگوراتهای بابلی ـ آشوری و به صورت حلزونی می‌باشند . (منارة ابودلف، مسجد ابن‌طولون در مصر، مسجد شجره، مسجد نمایشگاه بین‌المللی تهران).                                                                 مالویا      پلکان آجری مارپیچی شکل (البته در ساختن آن از سنگ هم می توان استفاده کرد) . که بیرون از ساختمان قرار می گیرد، «مالویا» نامیده می شود .      سه نمونه از این نوع منار هم چنان باقی است : دو نمونه در عراق «سامره» قرار دارد . سومی در «قاهره» که مسجد «ابن طولون» می باشد. منارهای مالویا ، همیشه جدا از ساختمان بودند.      ساختمان مناره:                                                                                                                    مناره از سه بخش تشکیل می شود :                                                                                                                                                      1- پایه   2- ساقه   3-تاج 1- پایه یا سکو:      با توجه به ارتفاع زیاد و مساحت کم قاعده ، پایه مهمترین نقش را در مقاومت مناره داشته ، کوچکترین سستی در این قسمت یا زمین زیر آن منجر به فروریختن بنا می شود . بنابراین زمین را تا رسیدن به لایه های سخت حفر کرده ، با شفته و سنگ پر می کنند . سپس پایه یا سکو ساخته می شود . گاهی مناره ها را بدون پایه مستقیما روی زمین می سازند که از نمونه های آن می توان به منار علی و مناره مسجد برسیان اشاره کرد . پایه ها معمولا یا مربع بوده مانند منار رهروان اصفهان و منار خسروگرد سبزوار یا کثیرالاضلاع بوده مانند منارهای سین و زیاد که بدنه استوانه ای در وسط سکو قرار می گیرد.               2- ساقه یا بدنه:      از دوران پیش از اسلام می توان به میل اژدهای نورآباد که ساقه ای چهار ضلعی داشته اشاره کرد . همچنین می توان از میل فیروزآباد متعلق به دوره ساسانی نام برد . ساقه ای چهار ضلعی با پلکانی بر بدنه خارجی به ارتفاع سی و سه متر (در حال حاضر بیست و شش متر) که هر چه به سمت بالا می رود از پهنای آن کاسته می شود . بعد از اسلام ساقه استوانه ای تحفه مناره سازان شد و خود نیز بدل به برگ سبز نقاشی مقرنس کاران آجرکاران و کاشی کاران گشت . تا اوایل قرن پنجم مناره به صورت منفرد و مجزا از مجتمع مسجد ساخته می شد . گاهی مناره ای به مسجدی ساخته شده اضافه می شد و گاهی مسجدی در کنار مناره ای موجود احداث می گشت.  3- تاج:                                                                           سومین و بالاترین بخش یک مناره تاج یا کلاهک است . ساقه در نقطه گلوگاه با افزایش مقطع عرضی باز شده به صورت دایره یا چند ضلعی در آمده نعلبکی مناره یا جایگاه مؤذن را می سازد . دیواره مناره از نعلبکی یا کف تاج وسط تاج و سرپوش تاج گذشته تا حدود دو متر بالا تر از سقف تاج ادامه پیدا می کند . اطراف تاج با دیواری کوتاه یا نرده های مشبک فلزی وچوبی محصور می شود .                                            ساقه مناره ها سه گونه است :                                                                                                                                                                    الف) ساقه های استوانه ای بسیار ساده با تزئینات ناچیز . مانند : مناره گلپایگان و خرم آباد و مناره مسجد جامع تفرش      ب) ساقه های استوانه ای با ارتفاع زیاد که به دلیل مساحت بیشتر قاعده نسبت به مقطع فوقانی حالتی مخروطی داشته ایستایی بیشتری دارند .      ج) مناره های منشوری که با استقبال معماران ایرانی مواجه نشده و تنها معدودی از آنها در ایران ساخته شد . دراین مناره ها مقطع ساقه چند ضلعی است که با صعود به بالا از مساحت آن کاسته می شود . مانند مناره مسجد نائین . از حیث زیباشناسی با توجه به اهمیت قرینه سازی در معماری ایران ، مناره های زوجی چیزی بیشتراز یک شاهکار هستند و همانطور که دونا لد ویلبر می گوید ، استادانه ترین و زیباترین راه اهمیت دادن به سردر بلند ،  ساختن آن و قراردادن دو مناره در دو طرف آن بوده . از دید فنی مناره های زوجی نقشی موثر در مقابله با نیروهای رانشی اتاق ایوان ایفا می کنند . نیروهای رانشی گنبد و ایوان به دو نیروی افقی و عمودی تبدیل می شوند . نیروی عمودی با نیروی عکس العمل زمین به وسیله پایه های قطور و نیروی افقی با عناصری مانند مناره که نیروی اضافی ایجاد می کند ، خنثی می گردد .                           هر ساقه یا بدنه دارای بخشهای زیر است: 1- دکل:      با توجه به ساقه دکل چندضلعی یا استوانه ای است که پلکان مارپیچی به دور آن می چرخد و بالا می رود. دکل میلهای پیش از اسلام بسیار قطور بوده اند ولی در دوران اسلامی باریک تر و ظریف تر می شوند. دکلها معمولا از گچ سنگ و اجر ساخته شده و گاهی جهت استحکام بیشتر از سرب مذاب استفاده شده است.                                                                                                                                                                              2- پلکان:      پلکان میل فیروزآباد خارج از بنا قرار دارد اما در مناره های اسلامی پلکان به صورت مارپیچی حول دکل می چرخد. جهت پلکان عموما برخلاف حرکت عقربه ساعت بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای بر مقاومت بنا در برابر زلزله دارد. در سه مناره مسجد جامع یزد مناره سلجوقی گلپایگان و مناره کوتاه مدرسه خان شیراز استثنایی در پلکان وجود دارد. در این مناره ها دو پلکان وجود دارد. یکی جهت صعود و بالا رفتن و دیگری جهت پایین آمدن به صورتی که هیچ ارتباطی بین این پلکانها نیست. در این حالت با در نظر گرفتن قد یک فرد متوسط القامه و با احتساب ارتفاع و فاصله خود راه پله ها دو پلکان به صورت مارپیچی و موازی هم ساخته می شوند.                                                                                                                            3- نورگیرها: الف) روزنه هایی کوچک به اندازه جای خالی یک یا چند آجر.  ب) پنجره هایی بزرگ که گاهی جهت اذان گویی نیز از آنها استفاده می شده است. مناره های چهار گوش مناره های استوانه ای اغلب دارای پیکره ای ساده و در اندک مواردی تزیینات بسیار ابتدایی در بدنه استوانه ای آنها به چشم می خورد.. مناره های منشوری      از این نوع مناره که تنها معدودی از آن در معماری ایران به چشم می خورد ، در قاعده پند ضلعی دیده می شود که هر چه رو به بالا می رود از قطر قاعده آن کاسته می شود.                                                                                       مناره های بلند و زیبای مسجد جامع نائین و مناره ی کوتاه مسجد امام حسن عسگری در آمل از این گونه اند.                                                         مناره های مخروطی      این نوع مناره ها بسیار کشیده و به صورت مخروط مایل و موزون که سطح قائده ی آن در پائین از مقطع بالائی آن بزرگتر است می باشند . این فرم بدنه باعث استحکام و استیلای بیشتر مناره می گردد . از این نمونه می توان به مناره ی دامغان و سمنان و بسطام و ساربان و منار علی اشاره کرد.                                                                                                                      در سراسر جهان اسلام ، مناره ها اغلب از اجزای ثابت گفته شده تشکیل شده اند ، اما با تأثیر پذیری از شیوه معماری ملی هر منطقه ، شکلی خاص به خود گرفتند . مثلا در شمال آفریقا مناره ها حجیم و چهارگوش ، در مصر به صورت چند طبقه ، در ایران و مناطق همجوار به شکل استوانه ای لاغر ولی رفیع با گلدسته هایی زیبا و بی همتا ، در ترکیه عثمانی به گونه مدادی شکل با ردیفی از بالکن ها و در صحرای آفریقا و حتی حاشیه خلیج فارس به شکل هرم ناقص ساخته شدند. علت دو ردیف پله منار های مسجد جامع یزد علتی امنیتی بود. به این خاطر که در تهاجمات و در گیری ها مخصوصا بعد از حمله مغول برای فرار ازدست مامورینی که برای دست گیری فرد خاطی آمده بودند فرد می توانست از پلکان دوم فرار کرده و از دست مامورین در امان بماند(از دست ما ایرانی ها!) فرق عمده منار با میل در اینست که منار ها تو خالی و مجوف هستند اما میل ها تو پر.با این حال منار ها رو می تونستند مرتفع تر و بسازند و مقاومت استاتیکی آن ها از میل ها بیشتر بود چون پلکان هایی که داخل منار وجود داشت نقش فنریتی به منار می داد و آن را در برابر نیرو های جانبی مقاوم می کرد.از میل های قدیمی ایران میل اژدها (اشکانی) و اولین میل اسلامی میل امیربود.میل کلیان در افغانستان از میل های فوق العاده تیموریان بود.در شیوه رازی میل ها دارای پایه های قطور و محکم بودند اما در دوره آذری میل ها بلند ترو ظریف تر.میل های قبل از اسلام کوتاه تر و تو پر بودند اما بعد از اسلام ظریف تر بلند تر     تیم تحقیقاتی ساخت بازار

سایر خدمات و محصولات مرتبط با موزاییک حیاطی  مولد برق  کاغذ دیواری  کاشی دیوار  آبنما  مصالج  شرکت های ساختمانی  سنگ تراورتن  lwhgp  مسکن  تجهیزات فضای باز  درب داخلی سنگ گرانیت  مصالح ساختمانی  محافظ شنوائی  قرنیز دیوار  ترانسفورماتور  پیش ساخته  قالب  بالابر مخصوص نفر  چراغ پارکی  نیمکت  پله  دوربین مدار بسته صنعتی  فر آشپزخانه  ساخت بازار  خدمات تخصصی  عایق های رطوبتی  آبگرمکن گازی  سایبان و چتر  دفاتر طراحی و نظارت  gps  فضای باز  پروفیل پرده  تامین کنندگان  شیرآلات  کاغذ  KWC  سیستم تهویه  ساخت_بازار کوبیاکس  جدول بتنی  درب بازکن تصویری  فلاورباکس  چسب چوبی  آبگرمکن  پوکه معدنی  شیرآلات  پمپ بتن زمینی  آلاچیق  پکیج  شومینه های شیشه ای  مصالح ساختمون  حفاظتی دیوارپوش  تاسیسات  پمپ بتن  توری مرغی  چراغ پارکی  تجهیزات و ماشین آلات  شیشه بالکن متحرک  سیم و کابل  سرامیک کف  عمده فروش ساختمان  داربست  mdf و چوب دستشوئی  پشم سنگ  ساختمان  تاسیسات  فریم در  تاسیسات  تاسیسات  تاسیسات  پلی اتیلن  سیمان رنگی  تخفیف ویزه  نیمکت  توالت فرنگی  دستگاه اینورتر  نورگیر  مولد برق  بیده رادیاتور  سنگ مرمریت  وسایل الکتریکی  تصفیه آب  کولر اسپیلت  مشعل  گروت اپوکسی  ساندویچ پنل  تجهیزات  پانل اعلام حریق آدرس پذیر  عایق حرارتی  شیشه  کالای اصل  آتش نشانی  ساخت_بازار  سطل زباله  گچ بری سقف  اپکسی  آسانسور  درب داخلی  تجهیزات بهداشتی  چسب کاغذ دیواری  ایزوگام و آسفالت  دفا تر نظارت و اجرا  کابل  پارکت  اجاق گاز  دفاتر نظارت و اجرا  ست کابینت  کاشی و سرامیک  سیم  شیشه  باربیکیو  شرکت های مصالح ساختمانی  کابینت سرویس بهداشتی  پکیج  کف شو  ساندویچ پنل  متر لیزری  فضای باز  KWC سنگ  هود  مصالح ساختمانی  ساخت  سنگ مرمریت  شیرآلات  لامپ  تزئینات  لامپ هالوژن  بتن آماده  تامین کنندگان  پکیج دیواری  واترجت  شیشه بالکن متحرک  لامپ شمعی  دیوار گچی  کولر اسپیلت  مبلمان  sakhtbazar  سقف کششی  اسپیسر دوبل  دکینگ چوبی  کابین دوش  کلاه ایمنی  سقف کاذب  پمپ بتن هوایی  دستگاه های تصفیه  مصالح ساختمانی مشعل  کابینت آشپزخانه  کابینت  آجر نسوز صخره ای  حفاظ بوته ای  انی  سایبان  سیمان سفید  تیرچه  دستگاه های برقی  چراغ خیابانی و بزرگراه  چساپوکسی  دستگاه تصفیه هوا  توری مرغی  سشناف ذشظشق  ملات ساز  کفپوش بتنی  تخفیف ویزه  تراز لیزری  توالت ایرانی  روشنایی  تاصیصات  باربیکیو  تیغه  یراق آلات  تصفیه آب  دوربین مدار بسته  سیمان  قیمت مصالح پنل  توتال  سیمان سفید  ساخت بازار  تصفیه آب  درب داخلی  پوکه معدنی  سیستم حفاظتی، دوربین مدار بسته  ملات ساز  شرکت ساختمانی  پنل در  چسب بتن  شیشه  واش بتن بلوک سیمانی  چراغ چمنی  ست نشیمن  عایق های رطوبتی  مشارکت  الکترواه خاک  مرمریت  پروفیل ساختمانی  کاغذ دیواری  پانل دوش  shoj fhchv پمپ بتن  کاشی و سرامیک  دکور  اجاق گاز  مصالک  ایمنی  تجهیزات نقشه برداری  توتال استیشن  چتر  کلاه ایمنی  درب  کالای اصل  چوب  ژنراتور  آهن  ساخت و ساز  دیگ  جی پی اس پیمانکاران  فرفورژه  کارشناسی  جرثقیل  سنگ  ساخت  جک  آلاچیق  بچینگ  لودر  هوشمند سازی  لودر  قیمت مصالح  سیستم تهویه  تیرچه  آبنما  پیش ساخته  مسالح  خانه پیش ساخته پوشش های ساختمانی  اسپیسر  مصالح ساختمانی  سنگ مرمریت  ساندویچ پنل  قالب  کامپوزیت  چسب سنگ  کاشی  مصالح ساختمانی  سیمان پرتلند آهکی  سنگ دکوراتیو  پله  می باشد.

آجر-آجر چیست-اطلاعات تخصصی آجر-اطلاعات فنی آجر-اطلاعات آجر-خواص آجر-ویژگی های آجر-خواص فیزیکی آجر-خواص شیمیایی آجر-مشخصات فنی آجر-مشخصات کلی آجر-مشخصات شیمیایی آجر-بسته بندی آجر-آجر سفال-آجر سقفی-بلوک سقفی-فروش انواع آجر-تیغه-آجرنما-آجر هلندی-آجرنسوز-آجر نسوز-آجر پرسی-آجرپرسی-بلوک سفالی-لیست قیمت آجر-آجرسهند-سهند-آجرنما-نسوزآجر قهوه ای-آجر شاموتی-آجر-موزاییک-سفال-آجر نما-آجرسفید-پانل آجر سفید-بلوک-سقفی-آجر-سفید-تیغه دیواری-آجرنما-پانل-بلوک-تیغه سفالی-سفال بدون شوره-سفال مقاوم-سفال ارزان- ابعاد آجر-قیمت انواع آجر-آجر بهمنی-انواع آجر نما-آجر قزاقی-آجر فشاری-آجر فشاری چیست-آجر بهمنی چیست-آجر بهمنی یزد-سفال تیغه-آجر گری-وزن آجر فشاری-قیمت آجر بهمنی-آجرسفال تبریز-آجر سفال اصفهان-آجر سفال یزد-آجر سفال تهران-قیمت روز مصالح ساختمانی-ابعاد آجر سفال-بلوک سفالی دیواری-آجر سفال چیست-آجر چیست-انواع آجر-آجر لعاب دار-آجر لعابدار-معنی آجر لعابدار-کاربرد آجر-آجر مهندسی-آجر فشاری چیست-کاربرد آجر فشاری-کاربرد آجر سفال-کاربرد آجر نما-آجر نما-آجر نما چیست-آجر ماشینی-آجر ماشینی سوراخ دار-آجر ماشینی سوراخ دار چیست-قیمت آجر ماشینی-وزن آجر ماشینی-تعداد آجر در هر متر مربع-ابعاد آجر نما-هر تن آجر چند عدد است-تعداد آجر دیوار 35 سانتی-تعداد آجر فشاری در هر متر مربع-تعداد آجر در هر تن-تعداد آجر فشاری در هر متر مربع-ابعاد آجر معمولی-ابعاد استاندارد آجر-ابعاد استاندارد آجر فشاری-آجر گری چیست-آجر چینی-نحوه آجر چینی-آموزش دیوار چینی-آموزش آجر چینی-دیوار چینی با آجر-دیوار چینی با سفال-گری چینی-قیمت آجر گری-انواع روش های آجر چینی-نحوه آجر چینی-آموزش آجرچینی با آجر-دیوار چینی با بلوک سفالی-دیوار سفالی-دیوار آجری-دیوار چینی در ساختمان-ابعاد آجر 10 سانتی-ابعاد آجر 20 سانتی-ابعاد آجر 35 سانتی-دیوار آجری 20 سانتی-دیوار آجری 10 سانتی-آجر سه سانت-آجر سه سانتی-آجر 3 سانت-آجر 3 سانتی-آجر نما سه سانت-آجر نما زرد-آجر زرد نما-آجر برای نما-آجر مناسب برای نما-بهترین آجر برای نما-بهترین آجر برای دیوار-آجر آذرخش-بلوک سیمانی-آجر بلوک-فرق آجر و بلوک-تفاوت آجر و بلوک-تفاوت آجر و بلوک چیست-آجر بهتر است یا بلوک-آجر مهندسی-آجر قزاقی چیست-آجر قرمز-آجر قرمز نما-آجر نما قرمز-برای نما ساختمان آجر بهتر است یا سنگ-نحوه چیدن آجر-نحوه چیدن آجر نما-انواع روش های آجر چینی-آجر هره-آجر هوشمند-آجر هبلکس-آجر هبلکس چیست-قیمت آجر هبلکس-آجر چینی سنتی-آجر چینی مدرن-آجر شیشه ای-آجر شیشه ای چیست-قیمت آجر شیشه ای-کاربرد آجر شیشه ای-انواع آجر شیشه ای-بلوک شیشه ای-بلوک شیشه ای چیست-کاربرد بلوک شیشه ای-انواع بلوک شیشه ای-قیمت بلوک شیشه ای-بلوک شیشه ای نشکن-لیست قیمت آجر-لیست قیمت انواع آجر-پخش عمده آجر-پخش عمده آجر سفال-پخش آجر-پخش آجر سفال-آجر سفال مرغوب-آجر مرغوب-آجر درجه 1-آجر درجه یک-آجر سفال درجه یک-آجر سفال درجه 1-بلوک سفالی مرغوب-بلوک سبک مرغوب-آجر پزی-آجر طرح چوب-آجر تکنو-تکنو آجر- بلوک-سیمانی-بلوک سیمانی-بلوک پر تخلخل-بلوک تیغه ای-بلوک سیمانی-آجرسفالی-بلوک سبک-قیمت انواع بلوک سفالی-آجرسفالی-لیست سازندگان انواع بلوک-بلوک دیواری-بلوک ته پر-بلوک سقفی-بلوک مقاوم-بلوک سبک- وزن هر عدد آجر فشاری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.